با پایان تنش‌ها کدام گروه‌های بورسی رشد می‌کنند؟

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه ضمن تشریح وضعیت بازار سرمایه در این روزها به صنایع و گروه های جذاب بورس پس از پایان تنش‌ها اشاره کرد.

مهدی رادان در گفت‌وگو با «صدای بورس»، گفت: بعد از روی کار آمدن دولت جدید و شعارهایی که عمدتا مربوط به مدیریت ناترازی ها در حیطه های بانک، انرژی و بودجه و همچنین مخالفت با قیمت گذاری دستوری بازار بود، تا حد زیادی این شعار ها نیز پذیرفته شد.

وی افزود: با این حال شاهد بوده ایم بخشنامه هایی مثل اجازه به شرکت های فولادی برای فروش ارز خود در زنجیره فولاد به قیمت توافقی و همچنین روند افزایش قیمت نیما و کاهش اختلاف آن با قیمت دلار آزاد این ذهنیت را تقویت می‌کند که اهداف جدی دولت برای تحقق وعده ها است که عملا واقعیت های اقتصادی دولت را به طی کردن مسیر ناگریز می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه به تاثیر ریسک های ژئوپولتیک اشاره کرد و افزود: در همین شرایط ریسک های ژئوپولتیک سوار بر بازار شد و روند بازار را تغییر داد. درعین حال محدودیت دامنه نوسان باعث تعمیق زمانی اصلاح بازار و عملا مسأله پایه ایران مشخص شد که اهداف نظامی را هدف قرار داده اما بازار کماکان در انتظار پاسخ اسرائیل بماند.

رادان تاکید کرد: اگرچه انتظار نمی‌رود اسرائیل حداکثر به چیزی جز اهداف نظامی حمله کند اما محدود شدن دامنه نوسان اجازه آنکه اصلاح سریع در بازار انجام شود را نداده و باعث تسری نوسانات شده است.

این کارشناس بازار سرمایه شدت تنش ها را رو به ثبات دانست و گفت: انتظار می‌رود طی چند روز آینده شرایط به ثبات برسد. شخصا انتظار اینکه در کوتاه مدت شاهد گسترش تنش ها به مراحل غیرقابل کنترل را باشیم ندارم و انتظار می‌رود بعد از اینکه طرف مقابل ارزاندامی کرد شرایط به حالت عادی بازگردد.

رادان افزود: انتظار می‌رود بعد از کاهش تنش ها اقتصاد در مسیری که به سمت اصلاحات و تعدیلات بود نیز مجددا حرکت خود را تداوم دهد و شاهد منتفع شدن صنایعی که دلار صادراتی دارند از سوی دولت باشیم.

کارشناس بازار سرمایه به صنایع مهم بازار اشاره کرد و ادامه داد: این صنایع شامل صنایع معدنی، فولادی، فلزی و پتروشیمی بخش بزرگی از بازار را شکل می‌دهند. همچنین صنایع بانکی نیز با رویکرد مدیریت بازار و وزارت اقتصاد انتظار می‌رود که رشد قیمتی سهام داشته باشند.

وی در پایان گفت: صنایع خودرویی به عنوان یکی از جذابترین صنایع برای معامله گران حقیقی بودند و در صورتی که قیمت گذاری دستوری رفع شود منتفع خواهند شد. این ها صنایعی هستند که قبل از ریسک های اخیر مورد توجه بازار بودند و انتظار می‌رود بعد از کاهش تنش ها به صورت مجدد مورد توجه بازار نیز قرار گیرند.

کد خبر 505324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =